Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z deníčku stážistky aneb jací jsou umělci doopravdy...

Před lety jsem pracovala v jednom z největších kulturních center v Evropě. Na starost jsem měla umělce z celého světa. Byla jsem jim po ruce, když potřebovali navštívit kadeřníka, hřbitov, sanatorium, bordel a tak podobně.

Každý měsíc přijelo osm umělců, z nichž jeden byl vždycky spisovatel. Tomu odpovídala i plně zařízená studia, která mohli po celý svůj jednoměsíční (nebo i více) pobyt používat. Bydlelo a tvořilo se tam opravdu skvěle. K tomu dostali měsíční apanáž ve výši 1000 euro. Prostě komfort se vším všudy, aby se naplno a nerušeně projevil umělecký duch dřímající v každém umělci. A ten se tedy projevil, ale většinou jinak…

Kdo mi nejvíce utkvěl v paměti a jací vlastně umělci jsou?

Jsem básník a majitel bordelů – Turecko

Říkejme mu třeba Ali. Byl to majitel dvou bordelů v Istanbulu a do Vídně si přijel omrknou konkurenci a načerpat co je nového v „umělecké“ branži. Jo a málem bych zapomněla. Přijel tam jako spisovatel a k dispozici dostal literární studio, což bylo takové pěkně zařízené 2+1 bydleníčko. Ač byl několikrát osloven, jestli by se nezúčastnil akce „Otevřeného studia pro návštěvníky“, vždy odmítl a není se čemu divit. Většinu dne prospal, a tak to bylo po celý měsíc. To, co jsme o něm věděli od agentury, která nám ho poslala bylo, že napsal jednu knihu, která vzbudila pozdvižení a pak sbírku básní, která už nic moc ohlas neměla. Ale bylo to v rámci multikulti fér, pozvat někoho z prostředí s jiným náboženstvím. Byla s ním legrace a za péči, kterou jsem mu věnovala jsem dostala velice milý dárek.

Manželé – Island a Španělsko

Ona byla šéfka v jejich vztahu. Velela úplně všemu a svým španělským temperamentem a chováním nás doháněla k šílenství. On stál v pozadí, přizvukoval a souhlasil se vším co jeho partnerka řekla nebo udělala. Hlavně, že jemu dá pokoj. Ke konci pobytu musela odjet o týden dřív než on. Olaf byl jak utržený ze řetězu. Když jsem od něj na konci měsíce přebírala studio (měla jsem na starosti i tzv. check-in a check-out umělců), byl na mě moc milý. Při kontrole, jestli je vše v pořádku jsme si skvěle povídali, ale bylo mi na něm něco divného…když jsem se otočila, abych mu dala k podpisu formulář, že je vše v pořádku a on si tak může jít pro vyplacení druhé poloviny měsíční apanáže, nevěřila jsem vlastním očím. Stál tam přede mnou nahý a nabízel mi ten nejlepší sex v životě! Jo, tak ten jsem si dokázala představit…hlavně když jsem věděla, že byl v noci na flámu, kde drogy, sex a rokenrol hrály prim. S elegancí sobě vlastní jsem se z této prekérní situace vyvlékla, jak nejlépe jsem mohla. Cestou ke mně do kanceláře mě objímal a líbal mi ruce a říkal mi, jak jsem skvělá (bylo poznat, jak rychle vystřízlivěl a aby neměl problémy, že překročil jisté meze, snažil se to zahrát do autu). No, manželka z něho má asi radost…

Byl to happening? – Německo

Mark byl zvláštní už na první pohled. Umělec, kterému padesátka klepala na dveře byl roztržitý a jeho pohled neznačil nic příjemného. Že by krize středního věku? Nevím, ale po týdnu jeho pobytu nám oznámil jiný umělec, který bydlel ve vedlejším studiu, že slyší divné zvuky a křik. Když jsme přišli s kolegyní zkontrolovat Markovo studio, zůstaly jsme jako opařené. Vybavení za desetitisíce eur bylo totálně zdemolováno a po zdech byly rozetřeny výkaly.

Byla tohle nějaká forma happeningu nebo už mu fakt hráblo? Ještě téhož dne byl odvezen do nedaleké psychiatrické léčebny, kde ho zklidnili a následující týden byl poslán zpět do Německa.

Nevyjasněná orientace – Holandsko

Přijel na vernisáž výstavy, kde se promítalo video s operací jeho obličeje. Martin je transgenderový umělec a postupem času si nechává zdokumentovat všechny zásahy do svého těla. Např. se jedná o několikahodinovou operaci známou pod názvem facelift nebo jeho další experimenty s obličejem. Bylo to v době, kdy ještě neprobíhal takový boom různých „rekonstrukcí“ a úprav obličeje, které podstupují některé rádoby hvězdy showbyznysu dnes.

Byl to fascinující pohled takřka do nitra jeho hlavy. Mnoho lidí nevydrželo už zářez za uchem. Já si to dávkovala postupně a fascinovaně jsem hleděla, jak mu operatér odřezává kůži s vlasy a odděluje ji od lebky. No, ale nejvíc mi utkvěl v paměti svým bezprostředním naturelem a bystrovtipem. Na dotaz, jestli si dá „coke“ myšleno „kolu“, mi odvětil „Drahoušku, vy tady nabízíte i koks? Hmm, ale já s ním už přestal. Ale jsi milá.“ Když jsem si uvědomila svůj lingvistický přešlap, šla jsem mu pro nápoj zvaný „cola“ a dál se raději věnovala jiným umělcům, aby se na vernisáži cítili jako doma.

Food Artová bohyně – Maďarsko

Andrea byla jako smršť. Ta energie, kterou překypovala a ty dobroty, které nám celý měsíc vařila, byly nezapomenutelné. Její food artový happening se vryl do srdcí mnoha Vídeňanů. Dovolila si totiž něco, co se nedělá. V rámci svého umění upekla Sacher a pro porovnání koupila i originál. Vtip spočíval v tom, kdo pozná, který je originál a který ne. Výsledným porovnáním se mělo zjistit, jaká verze je lepší. A světe div se! Originál to nebyl. Takové ponížení legendy. I to je umění.

Nejlepší sex je na koksu – Rusko

Alex byl moje srdcovka. Sedli jsme si názorově i lidsky. Miloval kočky a bohužel i chlast. Jak jinak…

Srdcí Evropan měl problém s Putinovským režimem. Jako Rus žijící v Petrohradu to ani jinak nešlo. Jeho postoj k životu, který byl extrémně nevyhraněn a neujasněn, se odrážel i v jeho umění. Jako režisér krátkometrážních filmů byl leckdy avantgardní i mimo film.

Při osobních setkáních to byl člověk velmi citlivý a svým inteligentním humorem a projevem naprosto okouzlující. Díky němu jsem měla možnost nahlédnout pod pokličku uměleckého života plného drog, chlastu, sexu a depresí. Jeho zpověď jednoho večera byla naprosto šokující. Do další fáze života jsem odešla obohacena o takové informace, které mi pomohly srovnat se s lecčíms, co přišlo poté (nejen s prací v korporátu).

Kdybych se ti neozval, tak mě zavřeli nebo zabili – Čína

Ma – skvělý umělec, ale i člověk žijící pod neustálou kontrolou režimu. Podmínkou pro jeho pobyt bylo to, že s ním pojede manželka jeho mecenáše. A to teda byla dáma! V jejím studiu se to hemžilo kožichy a dalšími módními doplňky, které ještě nedávno běhaly volně v přírodě. A to bylo léto…

Ma měl problém s režimem, protože jako vyučující na vysoké škole v Pekingu odmítl vstoupit do strany. Následovaly perzekuce včetně zákazu působení na škole a jeho jediným štěstím bylo to, že ho podporoval ředitel Státní opery v Pekingu. S ním jsem měla možnost se seznámit a málem to nedopadlo dobře. Pán v letech zapomněl na to, že je milé stárnout s grácií. Jeho obličej připomínal Fantomase a ustupující kštice čekala na transplantaci vlasů, které by nezdařený výsledek posunuly do fáze, kdy by výsledný škleb nepůsobil tak odstrašujícím dojmem. Brrr, já teda do experimentů s plastikami obličeje teda nepůjdu ani zadarmo! Nicméně podporou tak výjimečného umělce si u mě získal sympatie. Obrazy, které jsem mohla vidět, byly vyjádřením Maových politických postojů a citlivostí, kterou vkládal do zobrazovaných postav naznačoval křehkost lidského života.

Už jsou to dva roky, co se mi neozval. Je ještě naživu? Podařilo se mu emigrovat s manželkou a dvěma syny, jak plánoval?

Když si na něj vzpomenu, zní mi v uších jeho nezapomenutelná slova: „Nikdy si nenechte sáhnout na to co je u vás tak výjimečné a krásné. Vaše živá a rozmanitá příroda je to, co u nás umírá. Chraňte ji pro budoucí generace.“ Čekala jsem slova o svobodě a tak podobně, ale tohle mi vyrazilo dech. V České republice byl naposledy právě před dvěma lety a byl jí naprosto fascinován. Zamiloval si cestování vlakem. Neustále koukal z okna na krásy naší vlasti a nemohl se jí nabažit.

Jde po mně FBI – USA

Adam byl tajemný jako jeho projekty a vynálezy. Šla po něm FBI, která ho měla dlouhodobě v hledáčku. Mimo jiné proto, že vynalezl plášť, díky kterému vás nedetekuje ani ten nejlepší radar na světě. Mně se líbila super vychytávka, která se objevila i na výstavě pořádané kulturním centrem – prsten, který když budete nosit, tak vás nikdo nedokáže nevyfotit. Prostě pan hračička. Rád objevoval netradiční místa, kam se normálně nechodí. Byli jsme spolu na hřbitově i v bývalém sanatoriu pro slabomyslné. Byl tím nadšený až posedlý.

Street Artové legendy – USA

A borec nakonec! Vlastně byli dva Don a John, a i když už přesahovali věk mých rodičů, byli to ti nejúžasnější umělci, a hlavně osobnosti se srdcem na pravém místě, které jsem při svém pobytu potkala. Byli u zrodu street artu ve Spojených státech v 70. letech 20. století a celý život žijí v Bronxu. Don působil i jako učitel a měl tak možnost formovat životy mnoha mladých lidí, které mnohdy zachránil od života na ulici spojeném s kriminalitou. Jejich pohled na svět plný solidarity, empatie a profesionality byl všudypřítomný a nikdy neváhali prezentovat své dílo studentům a návštěvníkům centra, kteří byli lační poznat nějaké umělce na vlastní oči. A mimochodem znáte postavičku Space Invadera (inspirováno legendární počítačovou hrou)? Tak tím se jako umělecká dvojice proslavili asi nejvíce.

Takže YOUR SPACE HAS BEEN INVADED a díky chlapi, že jsem Vás poznala. Bylo mi ctí.

(Don bohužel koncem ledna tohoto roku umřel, ale jeho umění a poselství žije dál. Byl to úžasný chlapík!)

POZN.: Některá jména umělců jsem raději pozměnila…

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martina Bojanovská | úterý 9.3.2021 9:17 | karma článku: 28,12 | přečteno: 1455x
  • Další články autora

Martina Bojanovská

Hlídejte si svého staříka

Jejich tempo je vražedné. Jedou 40 km/h v obci i mimo. Nepoužívají blinkr, na hlavě klobouček a za předním blatníkem drny s trávou. Občas jim nesvítí jedno přední světlo a za autem táhnou skoro upadlý výfuk. Silnice jim je malá.

10.11.2023 v 19:31 | Karma: 37,29 | Přečteno: 4741x | Diskuse| Společnost

Martina Bojanovská

Pocta mému muži

Nedávno mi jeden velmi milý bloger dal otázku, koho teda k sakru vlastně chceme...kdo je podle nás ten pravý? Odpovědí mu budiž tento blog. Tedy alespoň pohled z mé strany, koho si představuji pod pojmem "ten pravý".

7.7.2023 v 16:13 | Karma: 36,63 | Přečteno: 5357x | Diskuse| Společnost

Martina Bojanovská

Sedl sis mi do klína

Nejmenovaný Jan Pražák byl inspirací dvěma blogerům pro pětiminutový poetický battle. Redakce jejich identitu zná, ale oba si nepřejí být jmenováni.

17.6.2023 v 8:51 | Karma: 15,26 | Přečteno: 686x | Diskuse| Poezie a próza

Martina Bojanovská

Cesta do Milána a zpět s božským Kájou

Mám styl Čendy, Žena točí globusem a Mildův záklon. Tak tohle byla fakt hodně povedená pracovní cesta do Itálie!

25.4.2023 v 14:31 | Karma: 14,95 | Přečteno: 635x | Diskuse| Společnost

Martina Bojanovská

Kariéristi a další zvířátka, které lze na pracovišti potkat

Všimli jste si někdy, že se to na pracovišti (na všech, kterými během života projdete) hemží krysami, kočkami, hady, psy, včelami, vosami, masařkami, opicemi, lenochody, ptáky a jinou havětí?

13.4.2023 v 21:52 | Karma: 16,81 | Přečteno: 790x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Dárek pro starostu Řeporyjí. Před úřad mu aktivisté vysypali kupu hnoje

14. května 2024  7:27,  aktualizováno  7:39

Aktualizujeme Před městským úřadem v pražských Řeporyjích se v úterý ráno objevila hromada hnoje. Starostovi...

V Česku se loni s obtěžováním setkalo 63 procent LGBT+ komunity, nejvíc z EU

14. května 2024  7:06

V Česku se loni s nějakou formou obtěžování včetně výhrůžek násilím nebo urážlivých komentářů kvůli...

Šéf americké diplomacie dorazil do Kyjeva. Blinken chce ujistit Ukrajince o podpoře

14. května 2024  6:32

Americký ministr zahraničí Antony Blinken v úterý dorazil na neohlášenou návštěvu Ukrajiny. V...

VIDEO: Bouřka strhla na lidi v Bombaji obří billboard. Desítky jich uvěznil

13. května 2024  21:28,  aktualizováno  14.5 6:08

Nejméně 12 lidí zemřelo po pádu obřího billboardu, který se zřítil při pondělní bouři v indické...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2491x
Jsem osoba velmi upřímná a mí nejbližší to se mnou mnohdy nemají jednoduché.

Mám ráda výtvarné umění, hudbu, hru na klavír, zpěv, procházky a svou (ne)dokonalou rodinu.

Ráda píši o věcech, o kterých se nemá mluvit (když už o nich není vhodné mluvit), protože by se to mohlo třeba někoho dotknout. 

To vše s nadsázkou mně vlastní.

Jo a díky za 2. místo v kategorii Nováček v Blogerovi roku 2020!

 

Seznam rubrik